THE PANTO: MAKING OF

Ten teatr wygląda po prostu trochę inaczej.


Overall this is an excellent shoot; well planned, well thought through and well executed. The variety of expressions, the composition, the clean colours and solid technical work underpin and excellent and creative documentary project. If I have a small quibble it's with the final image which is somewhat adrift of the overall style of the work... however in overall terms - take a bow...
Frank Miller / The Irish Times

Przy Dublin City University w Irlandii działa ponad 100 różnego rodzaju klubów i stowarzyszeń. Niemal każdy z ponad 11 tyś. studentów należy do przynajmniej jednego z nich. Kluby otrzymują wsparcie finansowe od uczelni, ale na ogół wspomagają je również prywatni darczyńcy. Działalności tej części społeczności akademickiej nie da się zamknąć w żadnych ramach -- spektrum ciągnie się od klubów sportowych po Stowarzyszenie Rzeczy Dziwnych. Dla ciekawskich pełna lista tutaj.

Na przełomie października i listopada fotografowałem przygotowania do spektaklu "Panto: Crappily Ever After", firmowanego przez Towarzystwo Dramatyczne. Autorem sztuki jest Lisa Keegan, jego wiceprezes. To cykliczne wydarzenie w kalendarzu DCU Drama (ma miejsce co roku przed świętami Bożego Narodzenia) jest tradycyjnie reżyserowane przez pierwszoroczniaka. Tym razem ta rola przypadła Tanis Tonge.

Zdjęcia wykonałem w ramach pracy semestralnej z fotoreportażu na Dublin City University, pod kierunkiem Franka Millera z The Irish Times. Okazały się być najlepszymi na roku, jednak praca nad nimi była dość nieprzyjemna. Towarzystwo Dramatyczne nie było bowiem zainteresowane ani publikacją, ani ekspozycją materiału; nie ułatwiało też kwestii organizacyjnych. Wręcz przeciwnie: za możliwość sfotografowania spektaklu bez opłaty za wstęp oczekiwano ode mnie pomocy w sprzątaniu sali po jego zakończeniu. Zdjęcia spotkały się jednak ze sporym uznaniem... i prośbą o ich udostępnienie na potrzeby strony internetowej DCU Drama oraz Rocznika Klubów i Stowarzyszeń. Zachwyceni odbitkami (wydrukowanymi własnym sumptem, moim) członkowie Towarzystwa użyli ich nawet w kampanii promocyjnej. W ten sposób powstała moja pierwsza, zagraniczna wystawa -- choć to dość zabawne w tym wypadku określenie.

Zestaw zawiera 12 fotografii. Prowadzą od castingu przez kolejne próby aż po spektakl. Nie jest to jednak typowe "making of". Owszem, byłem nie tylko świadkiem, również uczestnikiem wydarzeń (choć odległym); estetyka fotografii odbiega jednak od tego co do tej pory oglądałem pod tą etykietką. I nie chodzi tu bynajmniej o jakość, tę ocenę należy pozostawić widzowi. Ten teatr wygląda po prostu trochę inaczej. O to zresztą chodzi -- żeby się, do cholery, nie powtarzać. A, no i wbrew pozorom, jest tam tylko jedna fotografia z właściwego show. Bo to już materiał na zupełnie inny temat.

P.S. "Panto" [form. pantomime] nie odnosi się, jak można sądzić na pierwszy rzut oka, do pantomimy. Bo też "pantomime" po angielsku odnosi się do czegoś innego, niż "pantomima" w języku polskim. W przypadku Towarzystwa Dramatycznego przy DCU chodzi o to, co mieszkańcy Wysp Brytyjskich i Irlandii rozumieją pod tym terminem. Definicja tutaj.

Data wykonania pierwszego zdjęcia: 13/10/2011, ostatniego: 29/11/2011


13/10/2011 -- Towarzystwo Dramatyczne przy Dublin City University prezentuje: "Panto: Crappily Ever After", casting, dzień 1. Reżyserka Tanis Tonge i producentka Lisa Keegan prowadzą przegląd kandydatów ubiegających się o role w spektaklu, który zostanie wystawiony trzykrotnie na przełomie listopada i grudnia.


24/10/2011 -- Choreografka Eve Kerton przekazuje swoje sugestie księciu Ralphowi (Cormac Fiachra Ó Broin).


24/10/2011 -- Pierwsza próba z choreografią: obsada stawia pierwsze taneczne kroki. Od lewej do prawej: Eve Kerton, choreografka; Sharon Sorohan, asystentka produkcji; Emma Wall, prezeska DCU Drama; Lisa Keegan, producentka. 


01/11/2011 -- Reżyserka Tanis Tonge prowadzi próbę jednej ze scen w sali wykładowej School of Applied Languages & Intercultural Studies, z udziałem jedynie kilku aktorów.


13/11/2011 -- Choreografka Eve Kerton (pierwszy plan z prawej) dopracowuje jedną ze scen w Sali Niebieskiej wielofunkcyjnego gmachu widowiskowego Helix, należącego do Dublin City University. Do spektaklu pozostało 17 dni.


13/11/2011 -- Król (Ed Leamy, prezes Unii Studentów DCU) wysyła newslettery po zakończeniu swojej części próby. Na pierwszym planie trwa jeszcze scena z udziałem Złego Księcia (Kenneth Browne) i księżniczki Persephonie (Suzanne O'Connor).


13/11/2011 -- Mimo że to niedziela, cała obsada musiała obowiązkowo wziąć udział w ponad sześciogodzinnej próbie.  Wszystkim poradzono koniecznie zaopatrzyć się w prowiant i napoje...


13/11/2011 -- Dexter (Mark O'Reilly) wciąż jeszcze musi popracować nad tekstem... María (Rachel Byrne) czeka, aż ten skończy swoją kwestię, a wszystkiemu przygląda się z tyłu Harry Potter (Columb Doherty).


21/11/2011 --  Sesja zdjęciowa obsady. Rzecznik prasowy Towarzystwa Dramatycznego Jamie Harrold fotografuje księcia Ralpha (Cormac Fiachra Ó Broin) i księżniczkę Persephonie (Suzanne O'Connor). Zdjęcia zostaną wykorzystane w kampanii promocyjnej spektaklu, która ruszy na tydzień przed premierą. 


28/11/2011 -- Próba generalna. Premiera nazajutrz, a część scenografii wciąż wymaga dopracowania. Sala Venue w centrum studenckim Hub na terenie kampusu DCU.


28/11/2011 -- Próba generalna: za kulisami. Trudno przejść pomiędzy stosami rekwizytów i przygotowującymi się do wejścia, poddenerwowanymi aktorami.


29/11/2011 -- Premiera. Książę Ralph (Cormac Fiachra Ó Broin) jest załamany po tym, jak jego ukochana księżniczka Persephonie (Suzanne O'Connor) została porwana. Spektakl odniósł duży sukces, zarówno artystyczny, jak i komercyjny -- wszystkie wejściówki na każdy z trzech kolejnych dni zostały wyprzedane.

No comments:

Post a Comment